salam ukhwah (=

jAuhi zina Hati

Zina ada bermacam-macam jenis & peringkatnya, ada zina betul, ada zina tangan (berpegang-pegangan), ada zina mata (melihat kekasihnya dgn perasaan berahi). Melihat auratnya juga zina mata. Zina hati iaitu khayalan berahi dgn kekasih sptmana yg dnyatakan o Rasulullah: “ kedua-dua tgn juga berzina & zinanya adlh mnyentuh kedua kakinya dan zinanya adlh bjalan (menuju tmpt pertemuan). Mulut juga berzina dan zinanya adlh ciuman. (muslim dan Abu Daud). Sebenarnya jln dan lorong menuju kpd penzinaan amat byk. Jgn biarkan diri kita berada atau melalui mana2 jln atau lorong yg boleh membawa kpd penzinaan.

TIPS/PANDUAN ATASI ZINA HATI
Ikhlas kpd Allah. Jika kt ikhlas kpd Allah, Allah akn menolong kt drpd penyakit kerinduan melalui cara yg x pernah terdetik di hati.

Doa. Mengundang rasa fakir dan rendah diri di hdpn Allah. Berdoalah spya pkara itu dpt dilupakan sedikit demi sedikit.

Mengurus mata dan pandangan. Pandangan yg berulang2 adlh suis penting menyalakan api rindu. Org yg memandang dgn sepintas lalu jarang berasakan hati terusik dan jatuh.

Bernikah dan membina rumahtangga. Adalah langkah paling baik. Inilah lorong yg paling mudah dan baik utk mengelakkan zina hati.

Berkata ulama terdapat 9 perkara yg boleh meng’islah (ubah)kan hati:

1. Membaca al-Quran dgn tadabbur & memahami maknanya.
2. Mengosongkan perut dgn mengurangkan makan.
3. Bangun malam dgn beribadat.
4. Bermunajat pada waktu sahur.
5. Berdamping dgn org soleh.
6. Diam drpd perkara2 x bermanfaat.
7. Uzlah drpd org jahil.
8. Jgn selalu bersama mereka (org jahil).
9. Makan benda halal.