salam ukhwah (=

BulaN Rejab~

dI bULAN Rejab, dianjurkan memperbanyakkaN dOa, amal zikir dengan ketentuan spt berikut: DiriwayatkaN Ibnu 'Asyaakir, dari Umamah, sabda Nabi Muhammad s.a.w.: "Lima malam yg x ditOlak doa padanya iaitu dOa di awal Rejab, malam Aidil Fitri dan malam Aidil Adha".


Oleh krn itu dianjurkan:
--> puasa pd hari Khamis pertama bulan Rejab, syurga bahagiannya. (Al-Baqarah)

--> Bahawa di syurga ada sungai, dinamai 'Rejab' yg lebih putih dari susu, lebih dingin dari ais, dan lebih manis dr madu, sesiapa yg berpuasa sehari dlm bulan Rejab, Allah mengurniakannya minuman dr sg itu (hadith).

--> Puasa pd 1 Rejab, menjadikan kafarat (menghapuskan) dosa2 kecil (Aljaarni'us shaghiir).

--> Pernah Nabi Adam bertanya kpd Tuhan, mengenai hari2 apa yg disukai Allah, kata-Nya:
Nfsu Rejab: sspa yg mghmpiri diri dgn puasa, solat sunat, bersedekah, beristighfar, permohonannnya akn dikabulkan, dosanya akn diampuni dan syurga bahagiannya.

--> Malam 15 & 27 Rejab dianjurkan agar mengerjakan solat sunat 12 rakaat enam salam. Pada tiap2 rakaat dibaca fatihah & salah satu surah.

--> Brangsiapa berpuasa 1 hari dlm bulan Rejab, seolah2 dia b'puasa 1000 thn, dan seolah2 memerdekakan 1000 hamba, sesiapa bersedekah 1000 dinar, dan dicatat tiap2 rambut dan bulu di badannya 1000 kebajikan, dan diangkatkan darjatnya 1000 darjat, dihapuskan drpdnya 1000 kejahatan dan dicatat juga ia bersedekah itu beroleh ganjaran 10 kali ganjaran haji dan umrah, serta didirikan baginya gedung di syurga.

--> Bersama nabi dihari kiamat.

--> disampaikan hajat.

Allah S.W.T mengubah masa, masa mengubah keadaan, keadaaan mengubah manusia...Namun perjuangan menegakkan Islam mana mungkin berubah...(=

GOod luCk 2 all UPS candidates.... huhu((=