salam ukhwah (=

Syafaat 'Uzma



Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah dan Maha Penyayang.


Tajuk yang dibawa kali ini ertinya pertolongan terbesar yang diberikan oleh Nabi Muhammad s.a.w. kpd semua makhluk. Baginda berdoa kpd ALLAH agar disegerakan hisab ke ats umat manusia lalu diperkenankan Allah.

Daripada Ibn Umar r.a. katanya, "Aku telah mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda":

"Sesungguhnya matahari akan dekat ke atas kepala manusia sehingga air peluh sampai ke paras telinga, maka dlm masa mereka berkeadaan demikian, mereka meminta pertolongan dpd Nabi Adam a.s. Lalu beliau menolak dan berkata: Aku bukanlah org utk itu. Kemudian mereka meminta pula kpd Nabi Musa a.s. Beliau menjawab dgn jawapan yg sama spt Nabi Adam a.s. Akhir sekali mereka dtg menemui Nabi Muhammad s.a.w. memohon syafaat baginda, lalu Rasulullah mengemukakan syafaat baginda. Setelah itu, Allah memulakan perbicaraan utk menghakimi khalayak ramai itu....., maka pada waktu itu Allah mengangkat baginda ke martabat "Maqamam Mahmuda" (maqam paling terpuji) yang dipuji oleh semua makhluk yang ada di pdg Mahsyar."


Selain dpd Nabi Muhammad s.a.w. , nabi-nabi yang lain, para alim ulama', para syuhada juga diberi keistimewaan oleh Allah utk mereka memberi syafaat masing2.



Apa yang cuba ditulis dan dipaparkan di sini bukanlah sekadar hiasan mata cuma.....tp cuba kt renungkan....... layakkah kt umat Nabi Muhammad s.a.w. menerima syafaat dpd baginda tanpa sedikit malu pun pd Allah s.w.t.?? Sdgkan sunnah baginda pun msh ada yg mempersenda2kannya....msh ada yg angkuh dlm mlaksanakannya....

Betapa agungnya cinta Allah dlm memberi peluang kpd kt....
Betapa kasihnya cinta kekasih Allah, Nabi Muhammad s.a.w., yg sentiasa mengingati kt......msih sudi memberi syafaat kpd kt, hamba yg tdak pernah b'syukur....

sama2 kt renung2kan... (=
Wallahua'lam....